Instellingen
Taal
Kleurenschema

Nieuws en achtergronden

Lees over nieuwe ontwikkelingen en achtergronden van onze dienstverlening.

Nieuws

Nieuws
3 juni 2025

Code groen voor onze nieuwe pinboxen

Onze geldautomaten zitten binnen in winkels, buiten in een gevel of in een pinbox. Dat is een vrijstaand gebouw met een of meerdere automaten voor het opnemen van biljetten en vaak een automaat voor zakelijk storten; de sealbagautomaat.

Zomers kan de temperatuur in de pinbox behoorlijk oplopen. Daar hebben de automaten last van, én de medewerkers van Brink’s die de automaten onderhouden en servicen. Daarom worden al onze nieuwe pinboxen voorzien van een sedumdak. De groene sedumdaken verlagen de omgevingstemperatuur van het dak.

Ieder graadje is er een

‘Begin 2023 zijn we begonnen met het aanleggen van sedum op onze pinboxen. Op dit moment hebben we al 24 locaties laten voorzien van een sedumdak. Dat is bijna 180 m2’, vertelt Remko Wagemakers van Geldmaat. Door de isolerende werking van een sedumdak wordt het binnen de pinbox een stuk minder warm.’ Brink’s doet mee, Roxane de Bruin, Key accountmanager banking bij Brink’s: ‘Voor onze mensen is het niet fijn wanneer het in de pinbox te heet wordt, dan is ieder graadje lager er een.’

Het leggen van de daken gebeurt door het Utrechtse bedrijf TopGroen. ‘Een groen dak trekt warmte uit de omgeving en de planten houden vocht vast. Een dak zonder sedum kan zomers soms wel 90 graden heet worden. Een dak met sedum is maximaal 5 graden warmer dan de buitentemperatuur, dat werkt door in de binnentemperatuur’, legt Daniël Schoenmaker, directeur van TopGroen uit.

Goed voor het milieu

Het aanleggen van sedumdaken is bovendien goed voor het milieu. ‘Sedumdaken houden CO2 vast, vangen fijnstof af en vergroten de biodiversiteit’, aldus Daniël. Remko: ‘Een sedumdak vangt gemiddeld 1,23 kg CO2 per m2 per jaar op. Met al onze locaties samen is dat zo'n 220 kg op jaarbasis’. Ook voor Brink’s is het milieuaspect belangrijk. ‘Samen investeren in het milieu daar maken we graag een potje voor vrij,’ zegt Roxane.

Goed voor de omgeving

Goed voor de temperatuur en voor het milieu, maar er is nog een reden waarom we sedumdaken op onze pinboxen plaatsen en dat is de omgeving. Remko: ‘Pinboxen met een sedumdak zien er fraaier uit. Het uiterlijk van een pinbox wordt door omwonenden niet vaak gewaardeerd. Zo’n box ziet er direct een stuk mooier uit, een prettige bijkomstigheid.’

Nieuws
20 mei 2025

Advies over contant geld als back up

Hoe betaal je als er een stroomstoring is of als online bankieren niet beschikbaar is? Het Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer* (MOB) heeft daarover een advies uitgebracht. Onderdeel daarvan is de aanbeveling om contant geld achter de hand te houden, met als richtbedrag 70 euro per volwassene en 30 euro per kind.

Het MOB geeft aan dat het verstandig is om het totaalbedrag per huishouden de komende maanden op te bouwen. Via geld dat al in huis is, via ontvangen wisselgeld of opnames bij de geldautomaat. Er is geen noodzaak voor directe geldopnames.

In Nederland is bij De Nederlandsche Bank en bij Geldmaat en haar partners voldoende geld aanwezig om iedereen te voorzien van contant geld. Zowel voor gebruikelijke opnames van biljetten en munten als voor extra behoefte als gevolg van het uitgebrachte advies.

Kijk voor meer informatie over dit advies op de website van De Nederlandsche Bank.

Het MOB is een platform onder de vlag van DNB, waarin tal van maatschappelijke organisaties zijn vertegenwoordigd.

Nieuws
18 april 2025

Let op: bellende fraudeurs

Het komt voor dat criminelen zich telefonisch voordoen als medewerker van de 'fraudehelpdesk van Geldmaat'. Trap hier niet in. Geef geen informatie en hang direct op. Geldmaat belt je alleen als je zelf eerst met ons contact hebt gezocht en hebt aangegeven dat je graag wordt teruggebeld. Bel bij twijfel onze klantenservice op 088 - 227 4100.

Achtergrondverhalen

Case
20 mei 2022

De 5-kilometernorm uitgelegd

20 mei 2022 - In Nederland heeft bijna iedereen een geldautomaat binnen 5 kilometer afstand, hemelsbreed gemeten. Maximaal 0,3 procent van de inwoners (op landelijke basis) valt buiten die norm. Zowel de norm als de toegestane uitzondering van 0,3 procent is in 2013 afgesproken tussen banken en De Nederlandsche Bank*. Geldmaat heeft deze afspraak overgenomen.

Waar zitten de uitzonderingen? De uitzonderingen doen zich vooral voor in het buitengebied in de polder, in/rond natuurgebieden, op eilanden en in grensregio’s. Dit zijn altijd gebieden waar weinig mensen wonen en waar weinig voorzieningen zijn. Inwoners zijn voor voorzieningen sowieso aangewezen op grotere kernen en dorpen in de omgeving. Geldmaat richt zich met locaties op die omgeving, omdat mensen het geld daar ook kunnen uitgeven.

Hoe komt de plaatsing van automaten tot stand? Geldmaat maakt de berekeningen op basis van de 6-cijferige postcode en de officiële inwonersaantallen per postcode. Op deze manier is in kaart gebracht hoe door zorgvuldig locatiebeleid zoveel mogelijk mensen binnen een straal van 5 kilometer een geldautomaat tot hun beschikking hebben. En hoe het aantal inwoners dat er toch buiten valt, tot die 0,3 procent beperkt kan blijven.

Wat doet Geldmaat voor inwoners in deze gebieden? Uiteraard heeft Geldmaat wel oog en oor voor mensen die buiten die 5km wonen. Situaties kunnen veranderen, dat geldt voor de behoefte aan contant geld en voor de omstandigheden rond de automaat. Als een gemeente of ondernemer zich meldt, bekijkt Geldmaat altijd de mogelijkheden, in combinatie met beschikbaarheid in de omgeving en het aantal transacties op de huidige automaten.

Bij de overname van de bancaire geldautomaten door Geldmaat vanaf 2019 zijn gebieden die buiten de straal van 5 kilometer vallen, bekeken op noodzaak en mogelijkheden voor plaatsing. Waar mogelijk heeft dat geleid tot een nieuwe automaat. In de meeste gevallen bestond de situatie al zeer geruime tijd en was het niet nodig en/of niet mogelijk een automaat te plaatsen.

*) Formele afspraak 5 kilometer hemelsbreed Geldmaat heeft de bestaande afspraak van banken met De Nederlandsche Bank overgenomen. De afspraak stamt uit 2013 en is gebaseerd op de situatie van dat moment. Ook in die situatie woonde 99,7 procent van de Nederlands binnen een straal van 5 kilometer rond een geldautomaat. Daarbij werd gemeten van de kern van de postcode van de automaat naar de kern van de postcode van de inwoner. Deze afspraak is ook vastgelegd in het convenant dat de keten Contant Geld recent heeft gesloten met de overheid.

Case
22 november 2024

Geldmaat Plus: een helpende hand voor iedereen

In ruim driehonderd winkels van Bruna, Primera en Readshop is een helpende hand aanwezig voor iedereen die wat hulp kan gebruiken bij het bedienen van de automaat. Kom je voor de eerste keer storten, moet je je pas activeren of wil je graag dat iemand je helpt bij het opnemen van geld? In winkels met Geldmaat+ helpen medewerkers je graag.

Aandacht voor iedereen De Primera in het centrum van Gouda is zo’n locatie met Geldmaat +. Medewerker Yessica van der Boog helpt de klanten dagelijks met het bedienen van de automaat. ‘We hebben een groot aantal vaste klanten die speciaal hiernaartoe komen omdat wij ze helpen’, ‘Je ziet dat vooral veel ouderen het lastig vinden om geld op te nemen. De schermen gaan te snel of ze kunnen niet goed omgaan met het touchscreen. Ze vragen ons om over hun schouder mee te kijken. Jongere mensen vragen ook wel eens om hulp maar dan is het vaak omdat ze een foutmelding krijgen of omdat ze iets voor de eerste keer doen.’ Yessica helpt graag. ‘Voor mij is het vanzelfsprekend, je helpt elkaar toch. Soms is het heel erg druk in de winkel, maar daar laat ik me niet door opjagen. Ik geef iedereen aandacht.’

Primera-medewerkers als back-up Eigenaresse Irena Kabalt is blij dat ze haar klanten deze extra service kan bieden. ‘Ik denk trouwens dat veel van mijn klanten zich niet bewust zijn van het feit dat we een Geldmaat + zijn. Ze komen hier pinnen omdat de automaat binnen staat. Dat ze vragen kunnen stellen aan mij en mijn medewerkers, dat gaat als vanzelf. Soms denken ze dat hier ook een bankrekening kunnen openen. Dan leg ik uit dat we geen bank zijn, maar dat we ze wel helpen bij het opnemen en storten van biljetten. De vragen die we krijgen zijn heel divers: ‘waar moet ik mijn pas insteken’ of ‘kan ik ook geld op rekening van iemand anders storten’. Mensen voelen zich soms onzeker bij de automaat. Wij fungeren als een soort back-up waar ze op kunnen terugvallen als er een probleem is.’

Meelopen naar de automaat Frans Avezaat, werkt in de Bruna in Leusden, ook hier wordt veel gebruik gemaakt van Geldmaat+. ‘We helpen klanten geregeld bij de automaat. Als iemand bij mij komt en om hulp vraagt dan loop ik mee naar de automaat. De klant stopt het pasje erin, dan draai ik me even om als ze de pincode intoetsen en dan help ik verder. Ik probeer de mensen altijd zelf zo veel mogelijk te laten doen, zelf het bedrag intikken en zelf het scherm aanraken. Veel klanten willen het liefst kleinere biljetten. Een biljet van 50 euro vinden ze vervelend. Als je kiest voor ander bedrag, kun je zelf je biljetten kiezen, dat vinden ze ingewikkeld en daar help ik ze dan bij.’

Knuffel als dank De meeste klanten die in Leusden om hulp vragen zijn senioren. ‘Leusden is behoorlijk grijs’, vertelt Frans. ‘Soms komen er ook buitenlandse klanten die niet goed weten hoe de Nederlandse automaat werkt. Ik heb een keer een Oekraïense mevrouw geholpen. Zij praatte geen Engels, ik geen Oekraïens dan werk je met handen en voeten. Ik heb haar geholpen bij een storting en als dank kreeg ik een knuffel. Dat zijn de leuke klanten.’

Waar vind je Geldmaat+? Alle locaties met deze helpende hand van de winkelier staan op de locatiewijzer op Geldmaat.nl. Je vindt ze door bij het filter onder Biljetten te kiezen voor: automaten met assistentie’. Winkels die assistentie bieden herken je ook aan de sticker op de deur of de etalage waarop staat: Geldmaat +, een helpende hand bij opnemen en storten.

Case
20 april 2024

Bomen planten in het Geldmaatbos

Om de CO2-uitstoot van ons woon-werkverkeer te compenseren, planten we bomen! Dat deden we in maart 2024 in het gebied van Peel en Maas in Limburg. Op onze eerste boomplantdag ooit, plantten medewerkers van Geldmaat 500 bomen in het dorpje Helden. In totaal werden er daar 4.500 Geldmaatbomen geplant.

Geldmaatbos In Helden hebben we 19 verschillende soorten bomen en struiken geplant, zoals tamme kastanje, beuk, ratelpopulier, meidoorn en Gelderse roos. Al deze soorten zijn inheems en streekeigen. Dankzij deze variatie is het monotone bos veranderd in een klimaatbestendiger bos. Het nieuwe bos geeft bovendien de biodiversiteit een enorme impuls. Allerlei planten en dieren die ook in deze regio thuishoren zijn afhankelijk van deze inheemse en streekeigen boomsoorten. Ze vinden er hun voedsel, schuilplaats of plek om zich voort te planten.

Bezoek ons bos Ons Geldmaatbos in Helden doet het inmiddels goed. De aangeplante bomen zijn over het algemeen goed aangeslagen. Je kunt het bos bezoeken. Kijk hieronder voor de locatie.

Bijna 15.000 bomen Naast de bomen in de Limburg werden er in 2024 namens ons nog zo’n 10.000 bomen geplant op verschillende locaties door het hele land. Zo werden er in Gelderland en Friesland landschapselementen aangeplant zoals kleine bosjes en bosranden.

Trees for All We werken hierbij samen met Trees for All. Deze organisatie zet zich al 25 jaar in voor een bosrijke wereld. De organisatie plant bomen in Nederland en in het buitenland via verschillende bosprojecten en heeft ondertussen al 10 miljoen bomen geplant.

De tweede editie van de Geldmaat boomplantdag vindt plaats in februari 2025. Om onze CO2-uitstoot over het jaar 2024 te compenseren moeten we 12.786 bomen planten.

Contactformulier

Kies een onderwerp en vul het formulier in

Cookies

Geldmaat gebruikt cookies om je ervaring te verbeteren. Essentiële cookies zorgen ervoor dat de website goed werkt. Met analytische cookies verbeteren we de prestaties van de site; deze kun je weigeren. Meer weten?Lees ons cookiebeleid

Geen storingen